Petter och hans kollegor besegrade berget inför störtlopps-VM

Åreskutan i februari 2019, 1402 meter över havet. VM i störtlopp väntar. En stor utmaning för alla tävlande, men inte minst en stor utmaning för alla arrangörer och volontärer. Att bygga en störtloppsbacke är inget enkelt projekt. Det handlar om betydligt mycket mer än att placera ut portar längs med en skidbacke. Här är det berget som bestämmer förutsättningarna.

Det är inte många andra sporter som kräver lika mycket förberedelse som ett störtlopp. Den största utmaningen är att det är ett så pass stort projekt, som pågår under lång tid. Backen behöver förberedas redan under sommaren och sedan krävs det ett bra snösystem och inte minst mycket kompetenta personer i form av pistmaskinister och snöläggare. Snön ska pistas, hopp byggas och banan vattnas för att ett underlag av mycket kompakt snö ska kunna bildas. Ett skyddsnät på totalt 1,3 mil behöver också sättas upp, för hand.

Byggnationen av en störtloppsbacke är en komplicerad ekvation. Åskådarna vill se ett spektakulärt lopp, som går fort och med mycket svängar och hopp. Men det får samtidigt inte bli farligt, säkerheten är viktig. Att bygga en störtloppsbacke handlar i mångt och mycket om ett samspel mellan människa och maskin. Backen ska vattnas så att underlaget blir tillräckligt hårt. En person behöver köra maskinen och sedan behöver flera personer gå manuellt och flytta vattenslangarna efter maskinen.

Det krävs hårt arbete ute i kyla och snö och det är mörkt under nätterna. Har de otur tvingas de även att arbeta ute i snöstorm. Med andra ord arbetar Taigas användare i extremt krävande miljöer.

- Vi arbetar på ett berg, vilket gör att berget alltid är emot oss. Det är sällan att det är bra väder att arbeta med, berättar Petter Lennartsson som är arbetsledare för pisterna under alpina VM.

Det är en ständig kamp mot vädret. Det måste vara minusgrader, men det får inte vara för kallt. Snön måste falla, men det får inte falla för mycket snö.

En månad innan tävlingsstarten blir vädret varmare vilket gör att arbetet hamnar lite efter, men kontrollen återupptas och allt är i sin ordning inför tävlingen. Men då kommer snön. De tävlandes träningar ställs in på grund av det dåliga vädret och ute i kylan sliter arrangörer och volontärer med att få ordning på backen. All snö som faller behöver flyttas från banan och detta behöver göras för hand, för att inte förstöra underlaget.

Men så äntligen, vädret skiftar och tävlingen startar. Backen är redo. De tävlande har memorerat banan och valt ut sina skidor. Tävlingen är igång. Tävlingen mot sig själva och mot varandra – men främst mot berget.

Se mer om förberedelserna inför störtlopps-VM i SVTs dokumentär